Erik van Triest

De wortels voor deze e-cursus liggen op mijn middelbare school. Ik ging graag naar school, maar had een hekel aan de manier van leren die me daar “werd opgedrongen”. Ik wilde graag leren, maar voelde me niet prettig bij onderwezen worden. Liever ging ik zelf op onderzoek. Ik leerde de meest wezenlijke dingen in m’n vrije tijd, vond ik.

Web-Erik-v-Triest-OR-016-vierkantDus raakte ik gefascineerd door de vraag hoe mensen op een prettige manier leren. En hoe ik zou kunnen helpen te leren (zonder hen te onderwijzen!).

Zowel op m’n middelbare school als tijdens m’n studie leidde dit tot een tweede drijfveer: ik wilde invloed op wat en hoe ik leerde, en ging dus in het leerlingenparlement, de onderwijscommissie, de faculteitsraad, het faculteitsbestuur zitten. Ik vond en vind dat je als werknemer, student invloed moet willen uitoefenen op je situatie.

Vervolgens heb ik ruim twintig jaar beide drijfveren gecombineerd. Ik hielp leden van Ondernemingsraden in hun leerprocessen. Levend leren, niet onderwijzen, is mijn motto. Starten bij de vraag van het OR-lid, en dan bedenken (vanuit mijn expertise) en overleggen hoe ik de OR-leden een stapje verder kan brengen. Met intussen een goed oog op het effect: meer invloed voor de OR.

Het zit in mijn bloed. Mijn vader was leraar. Hij hield van zijn leerlingen, vooral van de “lastige”. Dat is me bijgebleven. Mijn moeder gaf les aan “anderstaligen” vanaf de jaren ‘70. Dat was in die tijd nog pionieren. Ze ontwikkelde bijna alle materiaal op maat voor haar cursisten. De 18-jarige vluchteling uit Irak had andere teksten en methodes nodig dan de hoogleraar uit Rusland. Ik beleef veel plezier aan het ontwikkelen van specifiek leermateriaal, en ja, ik ben ook dol op lastige klanten (eh, qua leren).aboutus erik

Deze website is een nieuwe uitdaging voor me: hoe kan ik mijn kennis over leren, en over het leren van OR-leden inzetten in een nieuwe setting, e-learning. Heel anders dan een cursus of coaching, want er is geen directe interactie tussen jou en mij. Ik heb dus geprobeerd een ruimte te creëren waarin jij kunt leren, je vragen kunt stellen, je ervaringen kunt overdenken, nieuwe inzichten kunt opdoen, zonder dat ik er bij ben als begeleider. Pionieren, want op het gebied van e-learning voor OR-leden is nog niet veel, en wat er wel is, is vooral bedoeld om jou zo snel mogelijk naar een klassieke cursus te lokken.

Wil je meer weten over mijn werk en ervaring? Bekijk dan mijn CV.

Anneke Dekkers

Anneke DekkersHoe invloed werkt en wat de macht van het woord is ontdekte ik al op de lagere school. In het kader van de naderende verkiezingen leek het onze leraar een goed idee als we onze eigen verkiezingen organiseerden. We kregen de opdracht vijf partijen te vormen, een inhoudelijk programma te maken en lijsttrekkers te kiezen die de campagne zouden voeren in de hele school.

Het sulligste jongetje had het beste partij-idee (het ging over de natuur, waar we ons in 1969 al druk om maakten). Maar ja, het was het sulligste jongetje, die zou de verkiezingen niet winnen. De leraar schoof mij naar voren als lijsttrekker van de partij. Urenlang bereidde ik, samen met een vriendin, onze verkiezingsspeech voor. Onze slogan was Natuur nood: uw dood. Doodzenuwachtig, maar vol overgave hield ik in alle klassen de speech. We wonnen, dankzij de goede inhoudelijke inbreng van het ‘sullige’ jongetje en mijn hartstochtelijke en dramatische presentatie. (Dat had ik niet van een vreemde hoor. Mijn vader was predikant en kon met zijn preken de gemeenteleden flink inspireren.)

Zo werkt invloed dus blijkbaar: weten wat je wilt, de goede informatie paraat hebben, maar ook zorgen dat het goed voor het voetlicht komt. Inspelen op sentimenten en op tijd de juiste personen naar voren schuiven.

Is het dan verwonderlijk dat ik na mijn studie het trainingswerk in ben gegaan? Ondernemingsraden en managers ben gaan trainen?

Ik leerde enorm veel over hoe organisaties werken, hoe medezeggenschap werkt. Wat bepaalt of je wel of niet invloed hebt. Maar ik leerde ook hoe je met elkaar goed samen werkt en wat de kracht is van samen lachen, samen leren.

Ja, je leest het al: leren is een belangrijk onderwerp voor me. Ik hou er zelf erg van en het is ook mijn vak.

Heel mijn loopbaan houd ik me bezig met hoe mensen leren. Wat maakt dat mensen bereid zijn hun manier van denken en gedrag te veranderen?

Hoe verander ik zelf?

Op allerlei manieren heb ik me in het onderwerp verdiept. Ik heb veel boeken gelezen, opleidingen gevolgd, zelf boeken geschreven.

Waar ik achter ben gekomen? Dat humor het leren makkelijker maakt, dat het brein houdt van afwisseling, maar ook rust nodig heeft om alles te laten bezinken. Dat je sommige dingen heel goed alleen kunt leren, maar andere dingen vooral met elkaar moet doen.

We leven in een opwindende tijden als het gaat om leren. Ik ben onder de indruk van de mogelijkheden om te leren via het internet. Alleen youtube al is een goudmijn voor leergierige en nieuwsgierige mensen. Ik volg bijvoorbeeld een schildercursus en als ik niet weet hoe ik iets moet schilderen zoek ik het op op youtube.

Daarom ben ik ook zo enthousiast over onze e-cursus. Ik geloof oprecht dat we zo een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het versterken van ondernemingsraden. Juist door de nieuwe OR-leden snel invloed te laten krijgen in hun eigen OR.

Wil je meer weten over mijn werk en ervaring? Zie mijn CV.